
Advertenties via social media, check. Gloednieuwe videoserie, check. Goede bedrijfswebsite, check. De meeste communicatie- en marketingmiddelen weten bedrijven wel te gebruiken. Maar heb je er ooit over nagedacht om een eigen podcast te beginnen? En om daar een goede presentator bij in te schakelen? FG Communicatie zet de vier meest voorkomende voordelen op een rij.
#1 Jouw bedrijf presenteren als expert
Wanneer je ervoor kiest om een podcast te maken over jouw organisatie, product of dienst zet je jezelf neer als expert op een bepaald gebied. Je bent namelijk bezig met het overdragen van kennis aan de buitenwereld. Door strategische keuze van gasten, presentator, setting en thematiek zorg je ervoor dat jouw organisatie in de spotlight staat en werk je onder andere aan naamsbekendheid.
#2 Laat jouw boodschap overal klinken
In de auto, op de fiets, in de trein, ’s avonds, ’s ochtends, tijdens het hardlopen of de hond uitlaten; iedereen luistert op zijn of haar eigen moment naar favoriete podcasts. Dat maakt podcasts het ultieme middel om ervoor te zorgen dat iemand op zijn eigen tijd en manier in aanraking komt met jouw organisatie. Zorg er daarom altijd voor dat de podcast via voldoende kanalen te vinden is.
#3 Podcast maken zonder de deur uit te hoeven
Juist podcasts kunnen worden gemaakt in een relatief eenvoudige setting. Nodig: gasten, presentator, microfoons (inclusief techniek) en meubilair. De keuze voor een ruimte moet wel doordacht gemaakt worden: klinkt de ruimte hol/kil via de microfoon? Wil je achtergrondgeluiden horen van bijvoorbeeld een werkplaats of kantoortuin? Is er een echo te horen die storend is bij de opname?
#4 Leren van gasten
Iedereen weet dat je niet alle kennis in huis kan hebben. Maar juist een podcast geeft een laagdrempelige reden voor jouw organisatie om een externe gast uit te nodigen. Bijvoorbeeld een echte expert op een bepaald deelgebied, een ervaringsdeskundige, iemand met veel praktijkervaring of iemand vanuit een andere organisatie. Ook dit geeft meerwaarde aan jouw podcast.
In voor een kopje koffie?!
Overtuigd van de meerwaarde van podcasts, maar weet je nog niet goed waar je moet starten? Dan kom ik graag met je in contact. Vanuit FG Communicatie denk ik graag mee met het opzetten van een podcast(serie), ben ik in te zetten als presentator en ontzorg ik organisaties graag bij het maken van podcastopnames. Mail mij, Florian Pronk, via info@fgcommunicatie.nl of benader me via LinkedIn.
No responses yet